3 man onderuit in zijdebat Rwanda bij P&Wh

Woensdag 28 maart 

Het is was treurig gisteravond in de uitzending van Pauw en Witteman. Met een juichende staatssecretaris, een draaiend oud-kamerlid en een publicist die ongefundeerd wat roept.

Het ging over ontwikkelingssamenwerking gisteravond, natuurlijk naar aanleiding van de bemoeienis van Bill Gates, die daartoe werd opgepord door Oxfam Novib. Voormalig VVD-kamerlid Arend Jan Boekestijn en publiciste Marcia Luyten hadden  -terecht- veel kritiek op de manier waarop ontwikkelingssamenwerking gegeven werd. Dat heeft beslist negatieve gevolgen voor landen, kijk maar naar Mali waar het noorden is verwaarloosd ten opzichte van hoofdstad Bamako in het zuiden, zo vond Luyten. 

En ging steun ook niet naar verkeerde landen, zo vroeg Witteman? Waarop staatssecretaris Teeven euforisch losbarstte over Rwanda met het beste rechtssysteem van Afrika en dat er toch mooi dankzij Nederland fatsoenlijke gevangenissen stonden waar gevangenen zaten die keurig waren opgebracht door in Nederland opgeleide rechters en officieren van Justitie. 

Boekestijn sputterde wel tegen met kreten als repressief regime dat iedereen afluisterde en frauduleuze verkiezingen, maar boog het hoofd toen Marcia Luyten ook begon over schoon, net en niet corrupt. Kagame is dan wel een repressief leider, maar het land is schoon en net en alle kinderen gaan er naar school, zo was de teneur. En Luyten kon het weten, zij had twee jaar in Kigali gewoond.

Toen kwam het gesprek op Ingabire. Die stopte volgens Boekestijn zijn emailbox vol. Luyten deed er een schepje bovenop: zij vond dat Ingabire een dubieuze staat van dienst heeft.  Boekestijn knikte snel om Luyten te behagen: 'Dat weet ik.'

Waarmee hij zich ontpopte als een draaikont pur sang. Ik kan me nog herinneren dat Arend Jan Boekestijn als kamerlid, een lang gesprek voerde met Ingabire in het restaurant van de Tweede Kamer. Hij was zeer uitgesproken over Rwanda en haar president. Ik heb destijds (2009) niet kunnen merken dat hij vond dat er een luchtje zat aan Ingabire. Integendeel, hij heeft haar gesteund toen zij niet kon deelnemen aan de verkiezingen in 2010. Zo twitterde hij in mei 2010:

"Hoe lang steunen wij regime in Rwanda nog? Ingabire kan niet deelnemen aan verkiezingen. Tweede Kamer doe er wat aan"

10 mei 2010 om 18:49 via Twitter - Link - Delen

Hoe Luyten erbij komt dat Ingabire een dubieuze staat van dienst heeft, kwamen we niet te weten. Het gesprek werd afgekapt. Luyten woonde in Kigali van 2001 tot 2003. Haar echtgenoot was diplomaat. Dan zit je in welingelichte kringen zeg maar, met toegang tot het neusje van de Rwandese zalm. Maar Ingabire zal toen zeker geen onderwerp van gesprek zijn geweest, zij was nog niet in beeld. 

Luyten zelf zou moeten weten hoe censuur werkt.  Het contract van haar echtgenoot werd in 2009 niet verlengd -het echtpaar zat inmiddels in Kampala, Uganda- vanwege de kritische artikelen van Luyten in NRC over ontwikkelingssamenwerking, aldus Luyten. De publiciste geeft ook toe, onder druk, haar artikelen te hebben afgezwakt. Inmiddels is haar echtgenoot Tweede Kamerlid voor de PvdA. Beiden zouden dus persvrijheid en vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel moeten hebben en de manier waarop Rwanda met critici van het regime omgaat, moeten veroordelen.  Maar niet Rwanda krijgt een veeg uit de pan, maar oppositieleider Victoire Ingabire. Verbazingwekkend.

Want wat zeggen wij als minister president Rutte zou roepen dat een bepaalde mevrouw in de gevangenis thuis hoort terwijl haar proces nog gaande is? Juist, dan is er een rel en zeggen wij: mond dicht Mark. Dat hoort niet in een democratie die de Trias Politica hanteert.

En wat zeggen wij als onze minister president het Jolande Sap en Emile Roemer onmogelijk maakt hun eigen partij op te richten, en ze voor het gemak maar in het gevang gooit, met gebruikmaking van een wet die door alle wetsdeskundigen als 'veel te breed' wordt bestempeld en waarvoor Nederland Rwanda twee jaar geleden al op de vingers tikte, maar waaraan nog geen letter is veranderd? 

Juist, dan zeggen wij: Mark, doe es normaal man.  

Zowel Luyten als Teeven als Boekestijn gleden gister onderuit in het Rwandese zij-debatje over ontwikkelingssamenwerking. Het valt hen kwalijk te nemen omdat ze alledrie uitstekend op de hoogte zijn van wat er in Rwanda speelt.

Teeven kondigde aan dat hij deze zomer naar Rwanda gaat. Ik ga proberen met hem mee te reizen, maar wedden dat ik geen visum krijg?